• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Nekad skuldsanering efter inledande

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Fick beslut idag att jag bli nekad skuldsanering och är så besviken. :(
Så här står det:

Kronofogdens bedömning
Vi bedömer att du inte kan betala dina skulder på många år. Vi grundar vår
bedömning på din totala skuld i förhållande till vad du kan betala nu och i
framtiden. Vi har tagit hänsyn till alla kända omständigheter som påverkar dina
möjligheter att betala.
Det första villkoret för skuldsanering är därmed uppfyllt. Vi ska även göra en
helhetsbedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden för att pröva
om det är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
Du har tagit lån för att finansiera ett spelande om pengar. Att en stor del av dina
skulder har uppkommit på detta sätt talar starkt emot en skuldsanering för dig.
Att du har skuldsatt dig nära inpå din ansökan om skuldsanering talar emot en
skuldsanering för dig. Detta eftersom du har skuldsatt dig nära i tiden, när du
dessutom redan var skuldsatt och inte hade möjlighet att betala.
Det är i dagsläget svårt att säga att det på längre sikt finns en brytpunkt i din
skuldsättning.
Du har skulder på grund av att du lånat pengar för att bekosta en annans persons
utgifter. Du har inte gjort vad som kan förväntas av dig för att få tillbaka
pengarna. Detta talar emot en skuldsanering för dig.
Vid en helhetsbedömning av din situation finns det flera omständigheter som
talar emot en skuldsanering för dig. Vi bedömer därför att det i dagsläget inte är
skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan.

När kan jag ansöka igen? Ni som har fått nekad efter inledande. När har ni sökt igen och och hur har det gått?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

skuldskammen

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
19 Januari 2023
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
25
Poäng
102
Jag har inledande också och jag har nyligen skickat in ett yttrande kring mina "nya" skulder. Så jag förväntar mig inget annat än ett avslag. Jag tänker att det finns tre aspekter av ditt beslut som jag tänker att det mesta grundar sig på.
(1) - Att du har skuldsatt dig nära inpå din ansökan om skuldsanering talar emot en
skuldsanering för dig
(2) - Det är i dagsläget svårt att säga att det på längre sikt finns en brytpunkt i din
skuldsättning.
(3) - Du har skulder på grund av att du lånat pengar för att bekosta en annans persons
utgifter. Du har inte gjort vad som kan förväntas av dig för att få tillbaka
pengarna.

Så som jag ser det, när du väljer att ansöka igen, bör du beröra dessa tre punkter. Dvs: för att lösa (1) bör du avvakta, skulle nog säga ett år, med att ansöka. Helt plötsligt är saker och ting inte nära i tiden. (2) var tydlig med i nästa ansökan när brytpunkten var, vad som föranledde den och vad du aktivt gjort för att bli kvitt dina skulder. (3) redogör närmre för vad du har gjort för att få tillbaka dessa pengar och vilka omständigheter som finns omkring det.
Nu kan jag inte ditt ärende i detalj, men detta känns som en bra väg att gå.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Jag har inledande också och jag har nyligen skickat in ett yttrande kring mina "nya" skulder. Så jag förväntar mig inget annat än ett avslag. Jag tänker att det finns tre aspekter av ditt beslut som jag tänker att det mesta grundar sig på.
(1) - Att du har skuldsatt dig nära inpå din ansökan om skuldsanering talar emot en
skuldsanering för dig
(2) - Det är i dagsläget svårt att säga att det på längre sikt finns en brytpunkt i din
skuldsättning.
(3) - Du har skulder på grund av att du lånat pengar för att bekosta en annans persons
utgifter. Du har inte gjort vad som kan förväntas av dig för att få tillbaka
pengarna.

Så som jag ser det, när du väljer att ansöka igen, bör du beröra dessa tre punkter. Dvs: för att lösa (1) bör du avvakta, skulle nog säga ett år, med att ansöka. Helt plötsligt är saker och ting inte nära i tiden. (2) var tydlig med i nästa ansökan när brytpunkten var, vad som föranledde den och vad du aktivt gjort för att bli kvitt dina skulder. (3) redogör närmre för vad du har gjort för att få tillbaka dessa pengar och vilka omständigheter som finns omkring det.
Nu kan jag inte ditt ärende i detalj, men detta känns som en bra väg att gå.
Tack för din svar.
Ja, jag får kanske avvakta 1 år till innan jag ansöker. Det här med brytpunkt fattar jag inte. Jag har slutat skuldsätta mig och har varit tydlig med det med handläggaren. Det kanske också behöver gå lite tid? Punkt 3 handlade om att jag under period har hjälpt min pappa ekonomiskt. Han är svårt psykisk sjuk och kunde inte klara sig själv när mamma lämnade honom. Jag hade ingen fast jobb under tiden och jag studerade och tog lån för att vi skulle klara oss. Men det har gått över 1 år sedan jag slutade hjälpa honom. Det kanske jag borde inte nämna i samtalet. Nästa gång jag ansöker jag kanske inte behöver nämna det? Eller kommer de gå efter den här beslutet? Står också att jag har tagit lån för att finanserna spelande. Hur gör jag där? Nästa gång jag ansöker kommer det vara samma sak för det är fortfarande samma skulder. Det ända jag kan göra är att inte spela och att jag visar att jag har sökt hjälp och slutat.
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Fick du inte hjälp av en person att få tillbaka en summa pengar från ett spelbolag..? Tog du upp att du har detta belopp tillgängligt för en förhöjd första inbetalning eller nått liknande...
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Fick du inte hjälp av en person att få tillbaka en summa pengar från ett spelbolag..? Tog du upp att du har detta belopp tillgängligt för en förhöjd första inbetalning eller nått liknande...
Ja, jag fick hjälp att få tillbaka pengar av ett spelbolag jag har spelat hos under 2020-21. Fick tillbaka 50 000kr men nästan hälften av pengar betalade jag till personen som hjälpte mig och resten betalade jag privatskulder. Det var några månader innan jag ansökte skuldsanering. Så det vet inte de något om och har inget med beslutet att göra.
 

Ivanhood

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
31 Mars 2022
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Fick beslut idag att jag bli nekad skuldsanering och är så besviken. :(
Så här står det:

Kronofogdens bedömning
Vi bedömer att du inte kan betala dina skulder på många år. Vi grundar vår
bedömning på din totala skuld i förhållande till vad du kan betala nu och i
framtiden. Vi har tagit hänsyn till alla kända omständigheter som påverkar dina
möjligheter att betala.
Det första villkoret för skuldsanering är därmed uppfyllt. Vi ska även göra en
helhetsbedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden för att pröva
om det är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
Du har tagit lån för att finansiera ett spelande om pengar. Att en stor del av dina
skulder har uppkommit på detta sätt talar starkt emot en skuldsanering för dig.
Att du har skuldsatt dig nära inpå din ansökan om skuldsanering talar emot en
skuldsanering för dig. Detta eftersom du har skuldsatt dig nära i tiden, när du
dessutom redan var skuldsatt och inte hade möjlighet att betala.
Det är i dagsläget svårt att säga att det på längre sikt finns en brytpunkt i din
skuldsättning.
Du har skulder på grund av att du lånat pengar för att bekosta en annans persons
utgifter. Du har inte gjort vad som kan förväntas av dig för att få tillbaka
pengarna. Detta talar emot en skuldsanering för dig.
Vid en helhetsbedömning av din situation finns det flera omständigheter som
talar emot en skuldsanering för dig. Vi bedömer därför att det i dagsläget inte är
skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan.

När kan jag ansöka igen? Ni som har fått nekad efter inledande. När har ni sökt igen och och hur har det gått?
Hej! Tråkigt att höra att du blev nekad sanering!
jag blev nekad med ungefär samma motivering i december-22! Ansökt på nytt i januari och fick beviljad sanering för några dagar sedan! Så sök igen verkar helt och hållet på vilken handläggare man har som många på detta forum varit inne på!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tråkigt att höra Maki, hoppas det går längre fram!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Vad är planen nu? Har du utmätning och fortsätter med det eller hur blir det?
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Hej! Tråkigt att höra att du blev nekad sanering!
jag blev nekad med ungefär samma motivering i december-22! Ansökt på nytt i januari och fick beviljad sanering för några dagar sedan! Så sök igen verkar helt och hållet på vilken handläggare man har som många på detta forum varit inne på!
Tack mi vän! Jag är jättebesviken men din svar ger mig lite hopp. Ska försöka att ansöka igen. Men frågan är hur länge jag ska vänta. Var också dina skulder pga spel? Hur gjorde su när du ansökte andra gången. Gjorde du något annorlunda? När började löneutmätning igen för dig?
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Vad är planen nu? Har du utmätning och fortsätter med det eller hur blir det?
Jag vet inte riktigt, är riktigt besviken just nu.
Vet inte när löneutmätning börjar igen. Men om jag förstår rätt från det jag har läst här på forumet så hinner jag behålla månadens lön iallafall. Nu har jag 3 veckor på mig att överklaga. Så måste vänta att de veckorna går innan jag ansöker igen. Funderar på att ansöka igen i juli. Frågan då är, kommer jag bli nekad igen pga den här beslutet. Blir jag nekad igen så tror jag jag kommer avvakta 1 år till innan jag ansöker igen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp